Conditieverbetering

Voor het verbeteren van de conditie is afbeulen onnodig. Met deze tips is het mogelijk om geleidelijk fitter te worden.

  1. Zorg voor de juiste motivatie. Waarom wil je de conditie verbeteren? Wat is er dan beter, fijner, mooier en hoe voelt dat? Dat is nodig voor moeilijke momenten: houd dan dat einddoel op die momenten weer voor ogen. Dat maakt dat je minder snel opgeeft.
  2. Plan je training en zet het in de agenda. Behandel deze afspraken zoals een doktersafspraak: verzetten kan alleen in het uiterste geval.
  3. Bereid de training goed voor: wat is het alternatief voor buiten hardlopen als het regent? Zo heb je nooit smoesjes.
  4. Zorg voor een goed plan. Begin met goede warming-up en stretchen, en wissel de training een keer af gedurende de week. Doe bijvoorbeeld 1 keer conditietraining (hardlopen, hoge-intensiteit intervallen) en 1 keer lichte krachttraining. Bouw de intensiteit langzaam op, afhankelijk van wat de conditie aan het begin was. Train regelmatig en haak niet zomaar af.
  5. Met sporten alléén wordt de conditie niet beter. Bekijk ook het voedingspatroon en zorg dat niet alle extra verbrande energie er ook weer aan gegeten wordt.
  6. Houd er rekening mee dat resultaat niet na 1 week komt. Je zult heel geleidelijk na een aantal weken gaan merken dat dagelijkse activiteiten minder energie kosten, je overdag blijer en energieker bent, en uiteindelijk strakker in je vel zit.

terug naar nieuws