Hardlopen…wat is het minimum per week?

Hardlopen is een sport die door een groot deel van de Nederlandse bevolking wordt beoefent. Niet zozeer competitief maar ook als warming up in de sportschool is het populair.

Recent onderzoek van de Mayo Clinic toont aan dat het de moeite waard is om je hardloopschoenen weer uit de kast te halen.
Het blijkt dat als je iedere week in totaal 10 km hardloopt, dit een positief effect heeft op je gezondheid. Dat betekent dus dat als je vier keer per week naar de sportschool gaat, je maar 2,5 km hoeft te rennen!

Gezondheidsvoordelen

De deelnemers aan het onderzoek die per week 10 kilometer of méér rennen, zouden over het algemeen minder wegen en minder kans hebben op obesitas dan de deelnemers die niet of minder dan 10 kilometer per week hardlopen. Ook bleek dat de hardlopers een lagere bloeddruk, een beter cholesterolgehalte, minder vaak diabetes hebben en dat er bij hen een kleinere kans op bepaalde kankers en gewrichtsontstekingen is. Veel voordelen in ruil voor een paar kilometers hardlopen! Volgens Dr. Carl J. Lavie van het Ochsner Medical Center in New Orleans die bij het onderzoek betrokken is, hebben één of twee loopsessies per week van telkens minder dan een uur al een heel gunstig effect.

Afvallen
Wil je naast de positieve gezondheidseffecten nog wat anders bereiken met hardlopen? Bijvoorbeeld wat kilo's kwijtraken? Loop dan, iedere week, minstens 10 kilometer en let op je voeding.

terug naar nieuws