Hoe eten we met mate?

Waarom is het zo belangrijk om niet te veel te eten?
Eigenlijk is het antwoord hierop vrij simpel. Als je meer eet dan je nodig hebt loop je een risico om te dik te worden en overgewicht te krijgen. Daarnaast loop je ook een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en diabetes als je last hebt van overgewicht of, erger nog, obesitas. Helaas is eten “met mate”, voldoende beweging en gevarieerde voeding makkelijker gezegd dan gedaan.

Recent onderzoek dat gedaan is door het RIVM onder Nederlanders tussen de 7 en 69 jaar gaf aan dat de belangrijkste bronnen van energie in onze dagelijkse voeding zijn:
- Ontbijtgranen (inclusief brood)
- Zuivel
- Vlees

Interessant was dat 21% van de dagelijkse energie kwam uit niet-basis productgroepen zoals, suiker, snoep, gebak en suikerhoudende dranken. Deze voeding levert veel energie omdat er relatief veel suiker en vet in zit maar bevat weinig tot geen gezonde voedingsstoffen.

Een ander opvallend gegeven was het overgewicht van de onderzochte groep. Zo had 15% van de volwassen mannen overgewicht. In de groep mannen tussen de 50 en 69 jaar was dit maar liefst 68%.

Net als de Gezondheidsraad is Body Support van mening dat het belangrijk is om bewust te zijn van je eetgedrag en de invloed die onze omgeving hierop heeft. Eén van de belangrijkste dingen is eten “met mate”. Wij geven je vier tips en een duwtje in de juiste richting.

1. Weet hoeveel energie (kilocalorieën) je nodig hebt

Het is belangrijk om te weten hoeveel energie je per dag daadwerkelijk nodig hebt. Vraag hiervoor advies op je sportschool of ga zelf op onderzoek uit. Zo heeft het Nederlands Voedingscentrum een tool ontwikkeld, gebaseerd op geslacht, leeftijd en leefstijl waarmee je kunt berekenen welke voeding in welke hoeveeelheid je per dag nodig hebt (http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf/hoeveel-en-wat-kan-ik-per-dag-eten-.aspx  )

2. Weet wat je eet

Zodra je weet hoeveel je waarvan mag eten is het belangrijk om te weten waar je staat. Hiervoor kun je een eetdagboek bijhouden.
Daardoor ontdek je of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en of je in de juiste verhoudingen eet. Het eetboekje van Body Support is dan handig om te gebruiken of de eetmeter van het Voedingscentrum.

3. Neem kleine porties

We raken steeds meer gewend aan de grote porties van ons voedsel. Daarom kunnen we ook niet goed meer inschatten wat nu een gezonde hoeveelheid is. Wij hebben een aantal makkelijke tips om je porties onder controle te houden. Meet porties af met behulp van je hand:
- Vlees – handpalm
- Witvis – hele hand
- Zalm –handpalm
- Aardappel –vuist
- Ongekookte spinazie – twee handen
- Noten – handpalm

4. Val niet voor verleidingen

Iedere dag maken we zo’n 200 keuzes als het gaat om voeding en onze grootste valkuil hierin is het hebben van gewoontes en het volgen van impulsen. Uit gewoonte gaan we onnodig snacken maar ook het gebrek aan zelfcontrole zorgt ervoor dat we het verkeerde voedsel kiezen.

Dit zou je tegen kunnen gaan door het implementeren van alternatieven voor je huidige gewoontes. Dit kan door een “als-dan-plan” te maken, waarbij ‘als’ staat voor situatie X en ‘dan’ voor het gewenste gedrag.

Stel dat je gewend bent om tijdens het televisiekijken een zak chips bij de hand te hebben omdat je zin hebt in iets lekkers pak dan eens een keer een stukje fruit. 

terug naar nieuws