Koolhydraatarm

Het is een enorme hype geweest, koolhydraatarm eten. Maar dat ligt nu onder vuur. Wat is het koolhydraatarme dieet, en waarom is het wel of niet goed?

Het koolhydraatarme dieet betekent dat je bijna geen koolhydraten eet. Deze zitten in onder andere brood, suiker, fruit, granen (pasta en rijst) en aardappels. De theorie is dat het lichaam overschakelt naar een ‘vetverbrandingsmodus’. Het dieet is erg populair vanwege het snelle en grote gewichtsverlies. Mensen vallen heel snel veel kilo’s af. Maar het dieet ligt nu ineens onder vuur.

De snel afgevallen kilo’s met dit dieet zijn niet alleen kilo’s vet, maar ook vocht. Daarom lijken mensen in het begin veel resultaat te boeken, maar worden ze niet gezonder. Ook zijn er nog geen goede medische onderzoeken die de effecten van zo’n koolhydraatarm dieet op lange termijn op de gezondheid kunnen voorspellen. Het dieet is ook moeilijk vol te houden om meerdere redenen: er worden erg veel voedingsmiddelen geschrapt, en tijdens het begin van het dieet ontstaan allerlei klachten omdat het lichaam moet omschakelen. Deelnemers worden moe, krijgen hoofdpijn, worden suffig en zelfs chagrijnig. Dit motiveert niet voor andere gezonde gewoontes, zoals dagelijks sporten of bewegen, waardoor er ook minder calorieën worden verbrand.

Wat wél buiten kijf staat, zijn de voordelen van het verminderen van de suikerinname. Toegevoegde suikers zoals in snoep en koek verhogen namelijk het risico op overgewicht en diabetes. Volkorenproducten zoals zilvervliesrijst, volkorenbrood en volkorenpasta zijn juist extra goed tegen deze twee ziektes, terwijl het bronnen van koolhydraten zijn.

Zoals het Voedingscentrum over elk dieet zegt: ‘Er zijn geen wonderdiëten. En van alle diëten val je in het begin af. Maar omdat het zo moeilijk is vol te houden, val je terug naar je oude gewicht als je ermee stopt.’

terug naar nieuws