Krachtsport voor iedereen

Krachttrainen lijkt vaak alleen aan mannen besteed. Maar dat is jammer, want iedereen heeft er profijt van.
Deze vorm van training kan je helpen met het stroomlijnen van je lichaam en het afvallen. We geven vijf redenen waarom je ongeacht je geslacht zou moeten krachttrainen.
  1. Als je met zware gewichten traint word je sterker. Je kan als je onervaren bent, binnen 8 weken wel 2 procent van je lichaamsgewicht omzetten in spierweefsel. En dat is goed: mensen van twintig die niet sporten kunnen wel een halve pond per jaar aan spieren verliezen. En hoe ouder je wordt, hoe sneller dat gaat. Spieren heb je nodig om gezond te zijn en je fit te voelen. 
  2. Met krachttraining word je strakker. Zodra je meer spiermassa opbouwt, zijn je spieren groter en dus beter zichtbaar. Dit zorgt voor meer vorm en contouren aan je lichaam. Hoe lager het vetpercentage, hoe zichtbaarder de spieren zijn. Dit is dus de enige manier om dat buikje kwijt te raken.
  3. Vetverbranding wordt gestimuleerd. Spieren gebruiken namelijk meer calorieŽn dan vet. Daardoor verbrand je ook tijdens de rest van de dag meer calorieŽn, en val je makkelijker af.
  4. Tijdens het sporten komen bepaalde hormonen vrij waardoor je gelukkiger, energieker en minder moe zult zijn. Ook is sporten vaak een sociale gebeurtenis waardoor je meer vrienden kunt maken. Het stresshormoon neemt bij krachtsporten juist af dus dat is dubbel geluk hebben. Het lijkt erop dat krachtsport ook bij depressieve gevoelens kan helpen.
  5. Je slaapt beter na het krachtsporten: eerder in slaap kunnen vallen, en beter doorslapen zijn leuke bijkomstigheden bij het sporten.
Meet de voortgang niet alleen  met de weegschaal maar ook met een meetlint of een vetpercentagemeter. Spieren zijn zwaarder dan vet dus het lijkt misschien alsof je aankomt terwijl je juist vet aan het verliezen bent. Dus laat dat getal op de weegschaal je niet ontmoedigen!

terug naar nieuws