Maak in een handomdraai je eigen notenpasta

Notenpasta is niet alleen erg lekker maar zit ook bomvol gezonde stofjes. Met dit recept maak je het heel makkelijk zelf.

Noten leveren ijzer, vitamine E en vitamine B1. Daarnaast bevatten noten veel onverzadigd vet. Daardoor beschermt het eten ervan tegen bepaalde hart- en vaatziekten én het verlaagt het (slechte) LDL-cholesterol. De Gezondheidsraad adviseert dan ook iedereen aan om iedere dag een portie noten te eten.

Omdat noten veel vet bevatten, leveren ze veel calorieën. Daarom is het verstandig om je te beperken tot een kleine portie als je wilt afvallen.
Eén broodbelegging met notenpasta is dan een gezonde portie!

Welke notenpasta is het best?
Het liefst een zo puur mogelijke notenpasta. Kies niet voor ‘light’. In de light pindakaas zit bijvoorbeeld minder vet, maar méér suiker! Gemeen hè? Niet zo’n healthy choice dus. Je kunt notenpasta ook heel makkelijk zelf maken. Erg makkelijk lekker en leuk om te doen met het onderstaande recept:

Dit heb je nodig voor een potje van ca. 250 gram:
  • 250g noten naar keuze. Denk aan hazelnoten, walnoten, amandelen, cashewnoten of pinda’s
  • Eventueel een scheutje notenolie
  • Snuf zout 
  • Keukenmachine of blender
  • Wekpotje of oud jam-/pindakaaspotje
En zo maak je het:
Stort de noten in een keukenmachine en laat ze draaien tot dat er een smeuïge pasta ontstaat. Dit kan met gemak 15-20 minuten duren. Geduld is een schone zaak. Je zult zien dat de noten door een proces heen gaan. Eerst worden het kruimels, daarna komen de oliën vrij en wordt het een vloeibare substantie. Als je de pasta niet dun genoeg vind kun je een beetje notenolie toevoegen.
Giet de pasta in een potje en plak er een leuk etiket op. Roer de pasta altijd even door voordat je hem gebruikt, want er komt een olielaagje op te staan.

Variatietips:
Je kunt oneindig variëren met notenpasta’s! Wat dacht je van een pinda-cashewnootpasta of een amandel hazelnoot variant? Je kunt ook wat kaneel en koekkruiden toevoegen. Of gecrunchte nootjes door de pasta heen roeren voor een lekker bite. Onze favoriet is toch wel de amandelpasta met cacao en honing, een zelfgemaakte Nutella!

Een potje van 250 g bevat ongeveer 17 porties van 15 g.
1 portie: 100kcal (o.b.v. 250g pinda’s en 1 eetlepel notenolie)
Uitdaging: Probeer er langer dan een week mee te doen!

terug naar nieuws