Plezier in sporten

Het is geen nieuws, sporten is belangrijk en gezond. Maar hoe krijg je er nou plezier in? Want alleen dan is het vol te houden.
  1. Doe wat je écht leuk vindt. Vind je het wel leuk om met gewichten bezig te zijn in de sportschool of sta je veel liever op een hockeyveld? Of probeer eens wat groepslessen uit om te vinden wat bij jou past.

  2. Wissel af. Misschien vind je de groepsles Pilates in het begin heel leuk maar begint het toch te vervelen na een tijdje. Of ken je de standaard rondjes voor apparaten in de sportschool wel. Wees niet bang om gewoon iets heel anders te gaan doen. 

  3. Focus op je vooruitgang. Tip: als je niet gewend bent te sporten, probeer een soort ‘nulmeting’ te doen en doe diezelfde oefeningen elke maand weer. Zo zie je vooruitgang en blijf je gemotiveerd. Nog een tip: deel je einddoel op in kleinere subdoelen. Zo krijg je elke keer een blij gevoel als je iets bereikt hebt.

  4. Sport als een kind. Weet je nog wat je graag deed toen je jong was? Skeeleren, touwtjespringen, met de bal spelen en hoepelen bijvoorbeeld. Ga het gewoon doen, er zijn zelfs hoepellessen te vinden. Met actief spelen verbrand je calorieën en werk je aan je conditie zonder dat je het in de gaten hebt.

  5. Rust voldoende uit. Soms heb je gewoon even een weekje rust nodig waarin je niet sport. Doe in die week regelmatig een fijne wandeling in de natuur zonder doel. Eens in de zes tot acht weken een rustweek kan helpen om de motivatie te houden.

terug naar nieuws