Sporten en drinken

Voldoende drinken voor, tijdens en na het sporten is erg belangrijk. Waarom? En hoeveel is voldoende?

Waarom vocht belangrijk is rondom het sporten heeft vooral te maken met je spieren. Spieren bestaan voor driekwart uit water. Wanneer iemand te weinig drinkt kan deze persoon klachten krijgen van zijn spieren gedurende de training, zoals krampen. Een algemeen advies is daarom om tijdens het sporten 125-250 milliliter water per kwartier te drinken.

Ook is het belangrijk om niet uitgedroogd aan een training te beginnen. Wanneer iemand te weinig heeft gedronken gedurende de dag van de training moet het hart harder werken om het bloed rond te pompen en de lichaamstemperatuur stijgt sneller. Drink ongeveer 4 uur voor het sporten wat meer en nog een kleine hoeveelheid vlak voor het sporten.

Tenslotte is het belangrijk dat je vochtgehalte op peil wordt gebracht na het sporten. De spieren kunnen pas weer herstellen wanneer er voldoende vocht in je lijf zit. Alcohol is overigens een hele slechte keuze rondom het sporten, omdat dit juist voor uitdroging zorgt.

Ieder lichaam is anders en daarom is het belangrijk om op te letten wat voor jou het beste werkt. De ene persoon zweet meer dan de andere en de intensiteit van een training kan verschillen.

Je kunt zelf testen of de vochtbalans van je lichaam weer op peil is:
Weeg jezelf voor en na de training en check het verschil. Bij iedere kilo gewichtsafname, moet je ongeveer 1,5 liter water drinken.

terug naar nieuws