Voedselcombinaties

Er worden soms de gekste dingen beweerd over voeding, waaronder de stelling dat je sommige producten niet mag combineren. Hoe zit dat?

Fabel: Eet geen fruit na een maaltijd, de suiker zou in de darmen gaan gisten.
Hoe zit het echt? Alles wordt in de maag gemengd met maagsap en hier worden veel voedingsstoffen afgebroken. De kans dat vruchtensuikers in hun geheel in je darmen aankomen is heel klein. Klachten door fruit komen doordat er érg veel fruit of vruchtensap wordt genomen of er een ander probleem is.

Fabel: Eet geen vis samen met spinazie of bietjes, verhit spinazie niet opnieuw.
Hoe zit het echt? Uit onderzoek van de Europese Voedsel Autoriteit (EFSA) is gebleken dat het risico op schadelijke nitrosaminen te verwaarlozen is. Zowel vis en groenten zijn gezonde voedingsmiddelen waarvan we te weinig eten. De positieve effecten van meer groenten (ook al zijn die nitraatrijk) en meer vis wegen ruimschoots op tegen de vorming van een verwaarloosbaar beetje schadelijke stoffen.

Fabel: Drink geen water bij het eten, dat verdunt het maagsap.
Hoe zit het echt? Het maagzuur is echt heel erg zuur en er is extreem veel water nodig om dat zoveel te verdunnen dat het niet meer naar behoren zou werken.

Fabel: Combineer geen verschillende soorten eiwitten.
Hoe zit het echt? Het is juist goed om te combineren: Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Ons lichaam heeft diezelfde aminozuren nodig maar in een andere combinatie. Je lichaam maakt de juiste combinaties uit voeding. Hoe gevarieerder je eet, hoe beter je lichaam de juiste combinaties kan maken. Dat is helemaal belangrijk voor vegetariërs: van plantaardige eiwitbronnen zijn er altijd verschillende nodig om de juiste aminozuurcombinaties te maken.

terug naar nieuws