Voldoende eiwitten

Eiwitten die je via je eten en drinken binnenkrijgt, worden door je lichaam afgebroken tot kleine stukjes eiwitten: de aminozuren. Hiermee maakt je lichaam weer andere eiwitten. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf maken. Anderen moet je binnenkrijgen via voedsel: de essentiŽle aminozuren. In plantaardige eiwitten zitten soms minder essentiŽle aminozuren of in een verkeerde verhouding. Daarnaast is het eiwit uit sommige plantaardige producten soms moeilijker te verteren.

Voldoende essentiŽle aminozuren en goede verteerbaarheid bepalen samen de eiwitkwaliteit. De lagere kwaliteit van plantaardig eiwitbronnen zorgt ervoor dat iemand wat meer eiwitten nodig heeft als hij geen of minder dierlijke eiwitten binnenkrijgt.
De aanbevolen hoeveelheid eiwit is in principe 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht, maar voor vegetariŽrs en veganisten is die hoeveelheid respectievelijk 20 en 30% hoger. Daarnaast moeten ze opletten dat ze eiwitten uit verschillende bronnen eten vanwege het verschil in essentiŽle aminozuren. Zo bevatten peulvruchten niet alle essentiŽle aminozuren, maar wanneer je daarnaast voldoende granen eet krijg je wel alle aminozuren binnen die je nodig hebt.

terug naar nieuws